Rynek działalności

Wskaźniki makroekonomiczne

Światowy wzrost w 2017 roku umocnił się do 3,8%, co napędzane było głównie poprzez ożywienie inwestycyjne w gospodarkach rozwiniętych, dalszy wzrost w rozwijającej się Azji, a także ożywienie w rozwijającej się Europie. Oczekuje się, iż globalny wzrost gospodarczy w roku 2018 osiągnie poziom 3,9% dzięki m.in. sprzyjającym warunkom finansowym czy poprawie cen surowców. Globalny handel wysoce skorelowany z globalnymi inwestycjami uległ znacznej poprawie 2017 roku po dwóch słabszych latach. Według szacunków realna stopa wzrostu na koniec 2017 roku wyniosła 4,9%. Wzrost ten był najbardziej widoczny na rynkach wschodzących i rozwijających się.

Stopa wzrostu PKB oraz stopa inflacji w wybranych krajach na koniec 2017 roku [%]

Źródło: Eurostat

Według danych Eurostatu największa stopa zatrudnienia, jak i za razem najniższa stopa bezrobocia została odnotowana w Niemczech (odpowiednio 79,2% oraz 3,6%), następnie w Wielkiej Brytanii (odpowiednio 78,2% oraz 4,2%) oraz w Holandii (odpowiednio 78,0% oraz 4,4%). Jeśli chodzi o stopę zatrudnienia, jak i bezrobocia to stopy Polski osiągają poziom poniżej średniej dla wszystkich analizowanych krajów. Średnia stopa bezrobocia dla wybranych krajów wynosi 7,2%, natomiast stopa bezrobocia w Polsce wynosi 4,4%. Natomiast średnia stopa zatrudnienia w wybranych krajach wynosi 72,0%, stopa zatrudnienia w Polsce wynosi 70,9%. Wśród wybranych krajów na koniec 2017 roku to Rumunia osiągnęła najwyższą stopę wzrostu PKB (6,9%), zaraz za nią uplasowała się Polska (4,6%).

Stopa zatrudnienia oraz stopa bezrobocia w wybranych krajach na koniec 2017 roku [%]

Źródło: Eurostat

Rynek dóbr luksusowych

Zgodnie informacjami przedstawionymi w raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce Edycja 2017” zwiększyła się liczba osób zamożnych w Polsce, a także wartość ich majątku. Równie dobrze wygląda sytuacja na rynku dóbr luksusowych – wszystkie segmenty zanotowały wzrost wartości w stosunku do roku poprzedniego. Prognozy sugerują, że w latach najbliższych utrzyma się trend wzrostowy.

Liczba osób zamożnych w Polsce [tys.]

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych Ministerstwa Finansów

Według przytoczonego raportu liczba zamożnych Polaków w 2017 roku wyniosła 1,1 mln osób. Było to o ponad 60 tys. więcej w stosunku do 2016 roku. Prognozy wskazują, iż w 2020 roku w Polsce może mieszkać nawet 1,4 mln osób zamożnych.

Wartość rynku luksusowej odzieży i akcesoriów w wybranych krajach w 2017 r. [wartość łączna, mln EUR]

Źródło: Raport KPMG

Cały rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2017 roku oszacowano na ponad 21 mld zł. W latach kolejnych sytuacja powinna być równie dobra. Jak wynika z prognoz KPMG oraz danych firmy Euromonitor International, wartość rynku dóbr luksusowych może wynieść w 2021 roku ponad 31 mld zł. Oznacza to wzrost o blisko 48% w stosunku do 2017 roku.

Segment luksusowej odzieży i akcesoriów stanowi drugą największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce. Do tej kategorii zalicza się luksusową odzież, obuwie oraz akcesoria, takie jak paski, rękawiczki, apaszki oraz okulary. Według raportu KMPG jego wartość w 2017 roku wyniosła blisko 568 mln EUR (blisko 2,5 mld zł). Według prognoz analityków KPMG średnioroczny wskaźnik wzrostu owego segmentu osiągnie wartość 6,4%, wówczas wartość rynku w 2021 może wynieść 3,2 mld zł. Segment luksusowej odzieży i akcesoriów na koniec 2017 roku stanowił jedynie 6,1% całego rynku odzieży w Polsce, podczas gdy we Francji 23% odzieży stanowi segment luksusowy, we Włoszech 21%, zaś w Wielkiej Brytanii 11%.

Prognozowane średnie roczne stopy wzrostu w wybranych segmentach w latach 2017-2021 [%]

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych Euromonitor International, desk research

Największym segmentem rynku dóbr luksusowych pozostają samochody premium i luksusowe. Drugą największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce stanowi segment luksusowej odzieży i akcesoriów, według szacunków jego łączna wartość wyniosła w 2017 roku blisko 2,5 mld zł, co oznacza wzrost o 5,2% w stosunku do roku 2016. Segment luksusowej biżuterii i zegarków z kolei jest drugą najbardziej dynamicznie rosnącą kategorią rynku dóbr luksusowych.

Rynek biżuterii i zegarków

Rynek luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce w 2017 roku osiągnął wartość 653 mln zł. Podobnie jak w wielu innych rozwiniętych europejskich państwach, Polacy więcej pieniędzy wydają na luksusową biżuterię niż zegarki (odpowiednio 409 mln zł i 244 mln zł). Segment biżuterii luksusowej zdominowany jest przez biżuterię damską, która stanowi 78% tej kategorii i wyniosła 272 mln zł w 2017 roku. Na polskim rynku obecne są zarówno międzynarodowe, jak i rodzinne marki luksusowej biżuterii, jak również zegarków. Coraz więcej produktów tej kategorii oferowanych jest w salonach monobrandowych, które bardzo zyskały na popularności w ostatnich latach. W ujęciu wartościowym około 85% rynku luksusowych zegarków stanowią zegarki męskie, i to ich wartość w ostatnich latach rosła znacznie szybciej niż rynku damskich zegarków luksusowych.

Wartość rynku luksusowej biżuterii i zegarków w wybranych krajach [wartość łączna, mln EUR, 2017]

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych Euromonitor International

Inwestycje Polaków [%]

Źródło: KPMG na podstawie badania ankietowego, Raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017.”

Z przeprowadzonego badania przez KPMG wynika, iż całkiem spora grupa traktuje zakup zegarka jako inwestycję – 13% inwestuje obecnie lub robiło to w przeszłości, a 14% planuje zainwestować w przyszłości. Pomimo, iż większość respondentów (73%) wskazuje, iż nie inwestuje w zegarki i nie planuje takowych inwestycji w przyszłości, to prognozowane średnie roczne stopy wzrostu w wybranych segmentach w latach 2017-2021 wskazują, iż segment zegarków i biżuterii (CAGR w okresie na poziomie 11%) plasuje się na 2 miejscu zaraz za samochodami.

Wśród konkurentów na polskim rynku możemy wyróżnić m.in. następujące firmy:

  • Niwatch – sklep internetowy, który oferuje duży wybór drewnianych zegarków różnych marek, jak i okularów. W swojej ofercie zegarków posiada zarówno modele sportowe, jak również eleganckie, wykonane ze skóry bądź drewna, na bransolecie albo pasku. Produkty są wytwarzane w Chinach;
  • Old Oak – producent i dystrybutor drewnianych zegarków, które powstają z wyselekcjowanego drewna sprowadzanego z całego świata. Zegarki wyróżnia precyzja wykonania, klasyczny styl oraz elegancja. Old Oak nie produkuje zegarków samodzielnie, a zleca produkcję podmiotowi zewnętrznemu;
  • woodwear – sklep internetowy oferujący ręcznie wykonane drewniane zegarki oraz okulary. Co więcej, w ofercie sklepu znajdują się również drewniane muchy oraz broszki. Produkty są wytwarzane w Chinach;
  • woodlans – pracownia krakowska działająca od 2011 roku. Zegarki tutaj powstające są ręcznie wytwarzane, każdy nowo powstały egzemplarz oznaczany jest kolejnym numerem. Zegarki wyróżnia unikalne połączenie klasycznego stylu z nowoczesnością oraz zegarmistrzowska precyzja;
  • WoodWorld – firma tworząca zegarki projektowane i wykonane z najwyższą dbałością o detali, ręcznie składane w Polsce. W swojej ofercie WoodWorld posiada zarówno drewniane zegarki na skórzanym pasku lub na bransolecie wykonanej z nylonu, jak i drewniane zegarki z dodatkową usługą personalizacji. Produkty wytwarzane są w Chinach.

Zgodnie z informacjami uzyskanymi z platformy Google żaden z konkurentów Emitenta nie notuje ruchu na swoich stronach internetowych większego niż 15% miesięcznego ruchu na stronie Plantwear.

Rynek okularów

Okulary są coraz popularniejszym produktem kupowanym przez Internet. W ostatnim czasie znacznie wzrosła ilość osób zamawiających w e-sklepach okulary zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne.

Branża optyczna w Polsce jest w dobrej kondycji. Wzrost świadomości Polaków zarówno w zakresie chorób, jak i wad wzroku sprawia, że rynek rośnie dzięki czemu zbliża się do poziomu nasycenia występującego w rozwiniętych krajach Europy.

Ponad połowa populacji Polaków cierpi na wady wzroku – około 20 mln używa okularów, ponad 1 mln soczewek kontaktowych. Został. Według danych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej z 2017 roku na polskim rynku działało ponad 3 tys. salonów optycznych (1 na 10 tys. mieszkańców). Dla porównania w Niemczech jest to około 8 tys., we Francji natomiast około 5 tys. mieszkańców na jedną placówkę.

Najważniejszymi konkurentami Firmy PLANTWEAR z zakresu sprzedaży okularów na rynku polskim są: Gepetto, 4MOSA Sp. z o.o. (marka Westwood), Wild Root, Niebagatela, Wood Mate oraz Sojaa. Są to firmy, które oferują drewniane akcesoria (okulary, zegarki itp.) wpisując się w tren zyskujący w ostatnich latach na popularności wskutek m.in. wzrostu świadomości ekologicznej i mody na naturalne produkty.

Wartość światowego rynku okularów (oprawki, soczewki kontaktowe oraz okulary) szacowana jest na 90 mld USD, a prognozy wskazują, że do 2020 osiągnie wartość rzędu 140 mld USD. Największy segment tego rynku to oprawki i okulary, które stanowią 40% rynku okularów. Z kolei według portalu Statista wartość globalnego rynku okularów w 2020 roku osiągnie 142,18 mld USD.

Według raportu „Eyewear Market (Spectacles, ContactLenses, Plano Sunglasses) – Global Industry Analysis, Size, Share, Growth and Forecast, 2012 – 2018” opublikowanego przez Transparency Market Research wynika, że popyt na produkty w branży okularów to ponad 2600 mln sztuk w 2011 roku, a oczekuje się wzrostu o 3,7% od roku 2012 do 2018. Pod względem przychodów, rynek został wyceniony na około 81 mld USD w roku 2011, a prognozowany na 130 mld USD w 2018 roku. Ameryka Północna jest największym regionem pod względem popytu, a tuż za nią region Azji i Pacyfiku.

Rynek strukturalnie na całym świecie ciągle rośnie. Napędzany jest przez:

  • wzrost liczby ludności,
  • wzrost wad wzroku z powodu czynników genetycznych i środowiskowych,
  • wzrost postępu technologicznego – wzrost spędzania czasu przed laptopami, smartphonami, co powoduje zmęczenie oczu,
  • wzrost świadomości wśród osób w zakresie regularnych badań kontrolnych oczu,
  • wzrost klasy średniej mającej coraz większy dostęp do interesujących marek okularów,
  • trendy – okulary jako symbol mody.

Według danych branżowych, spośród 7,3 mln ludzi na świcie, 63% uważa się za potrzebujących korekcji wzroku, ale tylko 1,9 mln zakupuje okulary czy soczewki kontaktowe lub decyduje się na laserową korekcję wzroku. Ponad 2,5 mld ludzi nadal jest w potrzebie, zwłaszcza w Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej, gdzie ryzyko uszkodzenia wzroku jest większe przez promienie UV.

Według raportu „Eyewear Market Analysis By Product (ContactLenses, Spectacles, Plano Sunglasses) And Segment Forecasts To 2024” firmy GrandViewResearch, europejski rynek okularów stanowił 25% globalnego przemysłu okularów w 2015 roku. Najważniejszymi uczestnikami rynku są Grupa Luxottica i Grupa Safilo. Konsumenci na rynku europejskim preferują produkty premium, niż zwykłe okulary. Cena nie odgrywa aż tak znaczącej roli, jak jakość i trend. Natomiast region Azji i Pacyfiku według prognoz stanowić będzie kluczowy rynek okularów, zawierając ponad 30% światowego zapotrzebowania na okulary.

Wartość globalnego rynku oprawek do okularów w 2014 roku wyniosła 6 mld USD i była o 23% większa niż w 2010 roku. Największym dostawcą tych wyrobów w skali świata były Chiny, na które przypadło ponad 50% globalnego eksportu. Na drugim miejscu znalazły się Włochy z udziałem 21,7%, a na kolejnych: Francja – 3,6% Niemcy – 3,0% i Japonia – 3,0%. Czołowe pozycje wśród odbiorców zajęły: Stany Zjednoczone – 18,9%, Włochy – 10,4%, Hongkong – 8,6%, Francja – 7,3% i Niemcy – 6,3%.

Rynek wyposażenia domowego – rynek mebli

Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju Emitent zamierza rozpocząć działalność w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów drewnianych do wykończenia wnętrz.

Wartość produkcji sprzedanej mebli w Polsce (w mld PLN)

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych GUS-u oraz Euromonitor International

Dynamika zmian wartości produkcji sprzedanej mebli i PKB [%]

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych GUS-u

Wartość produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce na koniec 2017 roku wyniosła prawie 44 mld zł. Prognozy na koleje lata są równie optymistyczne – do 2020 roku produkcja sprzedana wzrośnie do prawie 50 mld zł. Historycznie największy wzrost wartości produkcji sprzedanej odnotowano w 2011 roku, kiery wyniósł 17,3%. Cała branża meblowa w latach 2010 – 2017 rosła w średniorocznym tempie równym 8,04%.

Wartość produkcji sprzedanej mebli w wybranych krajach europejskich w 2016 roku (w mln EUR)

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie Euromonitor International

Polska jest ważnym graczem na światowym rynku producentów mebli. Na tle producentów europejskich według danych na koniec 2016 roku Polska zajmowała 4 miejsce pod względem wartości produkcji sprzedanej plasując się bezpośrednio za Niemcami, Włochami oraz Wielką Brytanią, wyprzedzając przy tym kraje takie jak Francja czy Hiszpania. Od 2010 roku Polska znajduje się w grupie 5 największych producentów mebli w Europie wzmacniając swoją pozycję rokrocznie. Polska produkcja sprzedana mebli stanowi aż 7,1% produkcji mebli w całej Europie.

Najwięksi eksporterzy mebli na świecie w 2015 roku (w mld USD)

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych Euromonitor International

Eksport odgrywa kluczową rolę w polskim przemyśle meblarskim – ponad 90% wartości produkcji sprzedanej stanowią meble przeznaczane na rynku zagraniczne. Według danych na koniec 2015 roku Polska była 4 największym eksporterem mebli na świecie, więcej eksportują jedynie Chiny, Niemcy oraz Włochy.

Polski import i eksport mebli w latach 2010 - 2016 (w mld PLN)

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych GUS-u

Struktura polskiego eksportu mebli w 2016 roku w podziale na kraje [%]

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych GUS-u

Struktura polskiego importu mebli w 2016 roku w podziale na kraje [%]

Źródło: KPMG w Polsce na podstawie danych GUS-u

W latach 2010 – 2016 rokrocznie eksport Polski znacznie przewyższa import, co więcej eksport wykazuje tendencję wzrostową na przestrzeni analizowanego okresu. Średnioroczne tempo wzrostu w okresie wynosi 10,2%, największy wzrost eksportu zauważyć można w roku 2011.

Główny rynek zbytu dla polskich wyrobów meblarskich stanowią kraje europejskie, gdzie do głównych partnerów Polski zaliczają się Niemcy (ponad 36% polskiego eksportu), Wielka Brytania (8%) oraz Czechy (7%). Zaledwie około 13% polskich mebli jest eksportowanych poza obszar Unii Europejskiej, trafiając m.in. do Stanów Zjednoczonych, Chin czy Rosji.

W strukturze importu niezmiennie od ponad 5 lat dominują meble z Niemiec i Chin z łącznym udziałem na poziomie ponad 40%.

Z raportu PMR „Handel detaliczny artykułami wyposażenia wnętrz w Polsce 2016” wynika, że około 20% Polaków w 2017 planowało kupić nowy mebel – najwięcej wskazań padło na łóżko oraz meble kuchenne (24%). Zgodnie z deklaracjami najważniejszymi cechami kupowanych mebli są: jakość, wytrzymałość, jak również funkcjonalność. Przedmiotem badań były także najpopularniejsze sklepy meblowe. W ścisłej czołówce uplasowały się: IKEA (35%), salony AGATA (28%) oraz Black Red White (26%).

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku detalicznego artykułów wyposażenia wnętrz w Polsce w latach 2012 - 2017

Żródło: PMR 2016

Wartość oraz dynamika rynku detalicznego artykułów wyposażenia wnętrz w Polsce z roku na rok wzrasta, za wyjątkiem niewielkiego spadku w 2013 roku kiedy to wartość rynku spadła o 0,7 mld zł, a dynamika zanotowała 6,1% spadek.

Według artykułu zamieszczonego na platformie Property Design.pl pt. „Wnętrza 2018. Pięć trendów na nadchodzący rok.” pięcioma głównymi trendami roku 2018 są: kamienne inspiracje, motywy natury, wzornictwo strukturalne, naturalne odcienie szarości, bieli, czerni oraz brązu, wzory 3D, jak również minimalizm.