Profil działalności
Spółka Plantwear jest wiodącym producentem wyrobów drewnianych w Polsce, w tym przede wszystkim akcesoriów modowych z drewna.
Początki działalności Spółki sięgają roku 2013, kiedy to Emitent funkcjonował jako jednoosobowa działalność gospodarcza Wiktor Pyrzyk Plantwear. Początkowo przedsiębiorstwo zajmowało się handlem wyrobami z drewna sprowadzanymi z Chin, jednak z uwagi na niską jakość wykonania importowanych produktów oraz brak możliwości szybkiego opracowywania nowych modeli/linii produktowych zdecydowano się zmienić profil działalności Spółki i skoncentrować się na projektowaniu i produkcji wyrobów drewnianych we własnym zakresie. Aktualnie Spółka posiada własny zakład produkcyjny ulokowany w miejscowości Radzyń Podlaski oraz dział projektowy i marketingowy, którego siedziba mieści się w Krakowie, przy ulicy Królowej Jadwigi 98A.
Spółka zajmuje się zarówno projektowaniem, wykonywaniem, jak i sprzedażą wyrobów drewnianych.
Schemat działalności Emitenta
Projektowanie
Emitent posiada własny dział projektowy, który jest odpowiedzialny za wdrażanie nowych produktów, jak i rozwój istniejących linii.
Produkcja
Spółka posiada własny zakład produkcyjny niedaleko Radzynia Podlaskiego. Powierzchnia zakładu wynosi około 620 m2, a zatrudnienie w nim znajduje 49 osób.
Sprzedaż
Emitent sprzedaje produkowane wyroby z wykorzystaniem sieci Internet (95% udział w przychodach za 2018 r.) oraz poprzez stacjonarne punkty sprzedaży (5% - aktualnie 2 sklepy, jeden w galerii handlowej w Krakowie i jeden w galerii handlowej w Gdańsku)
Źródło: Emitent
Portfolio produktowe przedsiębiorstwa dzieli się na pięć segmentów:
- drewniane zegarki – wykonywane z gatunków litego drewna (takich jak dąb, wenge, klon, heban, massaranduba, orzech, paduk, czy jawor falisty), które są napędzane mechanizmami kwarcowymi;
- drewniane okulary – wykonane z gatunków drewna, takich jak dąb, klon, mahoń, polisander, wenge, oferowane w jedenastu różnych seriach, różniących się stylem;
- drewniane etui na telefony – takich marek jak Apple, Samsung, Huawei, LG, Sony, wykonane z wysokiej jakości drewna, zabezpieczonego naturalnym woskiem oraz dwiema warstwami matowego lakieru;
- biżuteria z drewna – na którą składają się drewniane bransoletki, bransoletki skórzane z drewnem oraz naszyjniki;
- pozostałe akcesoria z drewna – wliczając drewniane plannery, drewniane kwiaty oraz drewniane kartki;
- drewniane produkty do wykończenia wnętrz – w tym panele ścienne, systemu magnetyczne, akcesoria kuchenne i zegary.
Poniżej zaprezentowano główne produkty oferowane przez Spółkę kwalifikujące się do powyższych segmentów.
Drewniane zegarki
Emitent oferuje dwanaście kolekcji zegarków, które różnią się wzornictwem, ilością funkcji, czy materiałami z których są wykonane – łącznie dając ponad 60 kombinacji. Poniżej zaprezentowano wybrane modele zegarków, wykonywanych i sprzedawanych przez firmę Plantwear.
Seria Lark charakteryzuje się minimalistycznym oraz prostym designem, a zarazem prostotą i oryginalnością.
Seria Fusion łącząca drewno i metal. Charakteryzuje się szafirowym szkłem i paskiem z naturalnej skóry.
Seria Select to najbardziej zaawansowane techniczne, największe wymiarowo oraz posiadające największą ilość detali zegarki. Zegarki z tej serii najbardziej się wyróżniają oraz posiadają najwyższą cenę
Seria Raw to seria zegarków, w których połączono elementy drewniane oraz kamienne – z kamienia wykonano tarczę oraz część koperty zegarka.
Seria Fox to seria ze średniej półki cenowej, charakteryzująca się nienachalnym i eleganckim wykonaniem.
Seria Pure to drewniane zegarki, w których można wybrać rodzaj drewna, z którego wykonana jest koperta danego modelu. Dodatkowo pasek uszyty jest z washpapy zwanej wegańską skórą, ten sam materiał znajduje się na tarczy zegarka.
Źródło: Emitent
Drewniane okulary
Spółka oferuje ocenie okulary przeciwsłoneczne, oraz od III kw. 2019 r. również oprawki do okularów korekcyjnych. Okulary wykonywanie są z wysokiej jakości drewna i oferowane są w różnych typach wzornictwa – od okularów okrągłych, po owalne i bardziej prostokątne kształty. Poniżej zaprezentowano wybrane modele okularów oferowanych przez Spółkę.
Drewniane okulary przeciwsłoneczne
Kolekcja Fusion to połączenie drewna i metalu. Dostępna w 3 modelach z cieniowanymi soczewkami w 7 kolorach. Dostępne w 3 modelach z pełną ochroną przed promieniowaniem UV oraz soczewkami w 7 kolorach.
Kolekcja Fusion to okulary drewniane łączące solidność wykonania z lekkością i komfortem noszenia. Składają się z forniru i włókna węglowego oraz gradientowych soczewek. Dostępne w 3 modelach z pełną ochroną przed promieniowaniem UV oraz soczewkami w 7 kolorach.
Kolekcja Space to okulary drewniane przeciwsłoneczne z pełną lustrzaną soczewką w 5 kolorach.
Kolekcja Lakes inspirowana była najpiękniejszymi jeziorami świata. Występuje w 6 wzorach z 4 gatunków drewna oraz 4 kolorami soczewek.
Drewniane okulary korekcyjne
Okulary Helsinki. Dostępne w dwóch rodzajach oprawek – z hebanu i orzecha.
Okulary Nairobi, dostępne w wersji z hebanu i orzecha.
Okulary Sztokholm, również dostępne w wersji z hebanu i orzecha.
Źródło: Emitent
Drewniane etui na telefony
Na dzień sporządzenia Dokumentu Informacyjnego Spółka wstrzymała sprzedaż drewnianych etui do telefonów z uwagi na przeprowadzany proces odświeżenia wszystkich modeli. Spółka planuje powrócić z tą kategorią produktową w IV kw. 2019 r. lub I kw. 2020 r.
Biżuteria
Spółka oferuje bransoletki w ramach 7 różnych serii:
- Kolekcja Zodiak to 12 bransoletek wykonanych z drewnianych koralików nawleczonych na gumkę jubilerską. Każda z nich posiada zawieszkę z gwiezdną konstelacją i naturalnym kamieniem.
- Kolekcja bransoletek skórzanych w 3 kolorach z drewnianą zawieszką symbolizującą jeden z czterech żywiołów
- Bransoletki szczęścia z drewnianą zawieszką
- Bransoletka ręcznie pleciona z drewnianym medalionem
- Bransoletki drewniane z grawerem
- Bransoletki z kolekcji Insekty
- Bransoletki z literką
Naszyjniki oferowane w ramach trzech serii – chokerów ze skóry z drewnianymi zawieszkami (24 dostępne wersje) oraz naszyjników z ręcznie łamanego kawałka drewna i bezbarwnej żywicy z naturalnym kamieniem (4 modele, każdy z 4 różnymi łańcuszkami do wyboru), a także naszyjniki z kolekcji Insekty.
Źródło: Emitent
Akcesoria z drewna
Drewniany planner liczący 220 stron, wysokiej jakości papier, okładka z naturalnego drewna, komplet naklejek i kartonowe pudełko.
Drewniane kwiaty, ręcznie malowane. Zestaw dostępny w dwóch wersjach składających się z 3 lub 5 kwiatów.
Źródło: Emitent
Akcesoria domowe - Plantwear Home
Emitent z końcem 2018 roku wprowadził nową na rynek nową markę – Plantwear Home, na która składają się elementy wyposażenia wnętrz. W związku z niższymi od zakładanych wpływami z emisji akcji serii C Emitent nie rozpoczął szeroko zakrojonej kampanii marketingowej akcesoriów dla domu w roku 2019. Spółka planuje intensywną działalność promocyjną od początku roku 2020.
W ramach Plantwear Home Emitent oferuje:
Akcesoria kuchenne w formie desek do krojenia I drewnianych podstawek wykonanych z wysokiej jakości naturalnego oraz solidnie zaimpregnowanego drewna.
Drewniane panele ścienne pod postacią listewek, obramowanych luster, wieszaków, paneli 3D wykonane z najwyższej jakości drewna i charakteryzujące się wysoką jakością wykonania oraz minimalistycznym wzornictwem.
Systemy magnetyczne w formie listew oraz paneli magnetycznych, które mogą służyć np. do efektownego przechowywania sztućców.
Drewniane zegary na ścianę, charakteryzujące się nowoczesnym i nieszablonowym wzornictwem oraz wysoką jakością wykonania z drewna najwyższej jakości.
Źródło: Emitent
Ponadto, począwszy od III kw. 2019 r., Emitent podjął intensywne działania skierowane dla segmentu korporacyjnego (B2B). W ramach oferty B2B Spółka przygotowuje drewniane produkty z grawerem lub logo danej firmy. Wśród realizacji dla klientów korporacyjnych znajduje się m.in. dostawa drewnianych zegarków i bransoletek dla CD Projekt z motywem z gry Wiedźmin.
Struktura przychodów ze sprzedaży według rodzaju produktów w PLN
Produkt | 2016 | 2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
PLN | % | PLN | % | PLN | % | |
Drewniane zegarki | 4 816 707 | 93,9% | 4 205 535 | 91,1% | 3 400 000 | 72,1% |
Drewniane okulary | 309 152 | 6,0% | 311 145 | 6,7% | 320 000 | 6,8% |
Drewniane etui | 0 | 0,0% | 83 187 | 1,8% | 80 000 | 1,7% |
Biżuteria z drewna | 3 940 | 0,1% | 17 132 | 0,4% | 914 000 | 19,4% |
RAZEM | 5 129 799 | 100,0% | 4 616 999 | 100,0% | 4 714 000 | 100,0% |
Źródło: Emitent
Struktura przychodów ze sprzedaży według rodzaju produktów w sztukach
Produkt | 2016 | 2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
szt. | % | szt. | % | szt. | % | |
Drewniane zegarki | 15 052 | 91,9% | 13 143 | 82,9% | 10 300 | 33,4% |
Drewniane okulary | 1 289 | 7,9% | 1 431 | 9,0% | 1 520 | 4,9% |
Drewniane etui | 0 | 0,0% | 1 132 | 7,1% | 1 100 | 3,6% |
Biżuteria z drewna | 29 | 0,2% | 139 | 0,9% | 17 900 | 58,1% |
RAZEM | 16 370 | 100,0% | 15 845 | 100,0% | 30 820 | 100,0% |
Źródło: Emitent
Sprzedaż Spółki podlega istotnej sezonowości. Największe przychody Spółka notuje w czwartym kwartale, co bezpośrednio związane jest z okresem przedświątecznym, kiedy to klienci Plantwear kupują produkty firmy jako prezent dla bliskich. Spółka stara się wygładzać sezonowość sprzedaży poprzez zwiększanie udziału okularów w strukturze przychodów, które charakteryzują się najmniejszą sezonowością sprzedaży spośród oferowanych aktualnie produktów, a także poprzez planowane wdrożenie nowych linii produktowych związanych z wyposażeniem wnętrz oraz produktami dla dzieci.
Sezonowość sprzedaży
Produkt | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
1 kwartał | 9,1% | 9,4% | 15,2% | 15,0% |
2 kwartał | 18,2% | 15,1% | 17,4% | 16,5% |
3 kwartał | 27,3% | 22,6% | 23,9% | 23,7% |
4 kwartał | 45,5% | 52,8% | 43,5% | 44,8% |
Źródło: Emitent
Odbiorcy
Przedsiębiorstwo Plantwear sprzedaje swoje produkty głównie do klientów w wieku od 25 do 34 lat.
Przedział wiekowy | 2016 | 2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
% odbiorców | % przychodów | % odbiorców | % przychodów | % odbiorców | % przychodów | |
18-24 | 35,6% | 29,7% | 36,7% | 28,8% | 29,8% | 30,0% |
25-34 | 39,5% | 48,7% | 41,2% | 49,8% | 44,4% | 47,6% |
35-44 | 15,0% | 14,4% | 14,0% | 15,1% | 16,1% | 15,5% |
44+ | 9,9% | 7,2% | 8,1% | 6,4% | 9,8% | 7,0% |
Źródło: Emitent
Grupa wiekowa od 25 lat do 34 lat generowała w 2018 roku 47,6% przychodów przedsiębiorstwa. Wspomniana grupa wiekowa jest również najliczniejsza – odbiorcy tej grupy stanowią 44,4% odbiorców ogółem.
Dominacja klientów w przedziale wiekowym do 34 lat jest pokłosiem przyjętego modelu biznesowego, który w znacznej mierze opiera kanały marketingu wytarzanych produktów o media społecznościowe. Jednocześnie zamiarem Spółki jest sukcesywne otwieranie stacjonarnych punktów sprzedaży, co powinno się przełożyć na zwiększenie udziału w przychodach osób 35+.
Klientami firmy Plantwear w większości są kobiety, które generują ponad połowę przychodów Spółki i stanowią ponad 60% jej klientów.
Przychody ze sprzedaży w podziale na płeć |
2016 | 2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
% odbiorców | % przychodów | % odbiorców | % przychodów | % odbiorców | % przychodów | |
Kobiety | 55,3% | 60,9% | 53,6% | 59,5% | 63,8% | 63,3% |
Mężczyźni | 44,7% | 39,1% | 46,4% | 40,5% | 36,2% | 36,7% |
Źródło: Emitent
Produkty Plantwear są objęte gwarancją. Wadliwe egzemplarze są odbierane od klienta przez firmę kurierską i niezwłocznie (1-2 dni robocze) naprawiane bądź wymieniane. Plantwear oferuje swoim klientom 100 dniowy okres zwrotu zegarka od momentu zakupu. Obecnie przedsiębiorstwo daje dwuletnią gwarancję na swoje produkty. Poziom reklamacji nie przekroczył historycznie 0,5% ilości sprzedawanych produktów.
Źródło: Strona internetowa Emitenta
Plantwear i jego klienci stanowią dla siebie wzajemne źródło nowych inspiracji. Klienci chętnie dzielą się w kanałach social-media materiałami i zdjęciami prezentującymi sposób noszenia produktów firmy, pokazują swoje pomysły na stylizacje. Ich aktywność motywuje pracowników, a sugestie fanów i klientów są uwzględniane przy tworzeniu nowych modeli. Firma oferuje też możliwość personalizacji zegarków m.in. poprzez umieszczenie grawera czy kombinacji tarcz, kopert i pasków zegarkowych.
Odpady w procesie produkcyjnym stanowią około 70-80% objętości drewna. Tak duży odsetek wynika głównie z niewielkich rozmiarów produktów Plantwear. W procesie produkcyjnym jednej koperty zegarka firma używa mniej niż 0,00005 m2 drewna. Zakładając odpad na poziomie 80% oznacza to, że z 1 m3 drewna, przedsiębiorstwo jest w stanie stworzyć 4 000 sztuk zegarków. Cena surowca w zależności od gatunku wynosi od 2000 do 12 000 zł.
Spółka odpad tarcicy wykorzystuje najczęściej na cele wewnętrzne, jak np. tworzenie szablonów/uchwytów w urządzeniach. Odpad sklejki używanej do produkcji akcesoriów domowych, czy pudełek w które zapakowane są produkty Plantwear używany jest do produkcji wizytówek, drewnianych kartek pocztowych, bransoletek czy naszyjników.
Począwszy od III kw. 2019 r. Emitent mocno zintensyfikował działania nakierunkowane na pozyskanie klientów biznesowych (B2B). Emitent poszerzył ofertę produktową o spersonalizowane drewniane okulary i zegarki grawerem będącym logo danej firmy. W związku z powyższym do oferty skierowanej do segmentu biznesowego trafiły drewniane zegarki z logo danej firmy zapakowane w spersonalizowane pudełko, okulary drewniane z grawerem na zauszniku zapakowane w pudełko z logo danego klienta, drewniane bransoletki z logotypem, drewniane plannery z dedykacją i logo na froncie, drewniane pudełka z dowolnym nadrukiem, a także drewniane spinki do mankietów. Spółka zrealizowała już pierwsze zlecenia w segmencie B2B, w tym dwa zlecenia dla wiodącego producenta gier komputerowych na zegarki i bransoletki.
Źródła pozyskiwania klientów
Spółka pozyskuje swoich klientów głównie przez Internet przez co jest to najważniejsze źródło jej przychodu, choć przedsiębiorstwo planuje zwiększyć znaczenie sprzedaży stacjonarnej.
Udział klientów w sprzedaży [%] | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Internet | 100% | 100% | 98,5% | 95% |
Stacjonarni | 0% | 0% | 1,5% | 5% |
W 2018 roku Spółka stacjonarnie sprzedawała 5% swoich produktów. Obecnie Plantwear posiada jeden punkt handlowy w Galerii Kazimierz w Krakowie oraz jeden punkt handlowy w Galerii Forum w Gdańsku. Spółka prowadzi również negocjacje z galeriami w Poznaniu, Wrocławiu, Warszawie oraz Rzeszowie w sprawie otwarcia nowych punktów. Koszty otwarcia nowego punktu Spółka szacuje na 30 000 do 50 000 zł. Punkt ten posiada pełen asortyment produktów oferowanych przez Spółkę Plantwear swoje produkty sprzedaje głównie detalicznie – sprzedaż hurtowa stanowi około 10% przychodów a odbiorcy produktów mają 30 dni na spłatę zobowiązań.
Przedsiębiorstwo od lutego 2018 roku posiada własny zespół marketingowy. Obecnie zespół liczy 9 osób i zajmuje się realizacją strategii marketingowej. Koszty utrzymania własnego zespołu są nawet dwa razy niższe niż korzystanie z usług zewnętrznej agencji marketingowej. Spółka skupia swoje działania marketingowe na największym portalu społecznościowym, tj. facebook.com oraz podejmuje działania w zakresie pozycjonowania z wykorzystaniem Google Adwords. Miesięczny budżet marketingowy na te dwa kanały oscyluje w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Plantwear planuje zwiększenie nakładów na marketing poprzez rozwinięcie współpracy ze znanymi osobami, tzw. influencerami, którzy poprzez swoje zasięgi internetowe mogą polecać produkty Plantwear. Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju planowane jest również rozpoczęcie kampanii marketingowej, dotyczącej nowych linii produktów spółki, skupiającej się na akcesoriach dla domu (Plantwear Home) oraz akcesoriach dla dzieci (Plantwear Kids). Wszelkie koszty marketingowe i koszty pozyskiwania klientów są odpowiednio skalowane do wielkości i dynamiki przychodów.
Plantwear pozostaje w stałym kontakcie z potencjalnymi klientami i nabywcami swoich produktów, przede wszystkim poprzez portale społecznościowe (Facebook, Instagram, Pinterest i inne), dzięki czemu nie tylko może odpowiadać na ich pytania lub wątpliwości, ale także badać panujące wśród nich upodobania i nastroje. Tym samym może szybko i sprawnie reagować na zmieniający się rynek oraz podejmować bardziej przemyślane decyzje biznesowe.
Kluczowe zasoby Spółki
Kluczowe zasoby firmy Plantwear można podzielić na trzy główne filary, które odpowiadają przyjętemu modelowi biznesowemu opartemu na projektowaniu, produkcji i sprzedaży wyrobów drewnianych.
- własny, oryginalny projekt produktów – spółka posiada własny zespół projektantów, pracujących nad nowymi modelami oferowanych produktów, jak i nad rozwojem dotychczasowych linii produktowych,
- zakład produkcyjny ulokowany miejscowości Radzyń Podlaski wraz z pracownikami – zakład wyposażony jest w zaawansowany technologicznie park maszynowy składający się z takich urządzeń jak: plotery laserowe (5 sztuk), frezarki CNC (19 sztuk), specjalistyczne urządzenia do obróbki drewna – łączna wartość bilansowa posiadanych przez firmę maszyn to około 900 000 zł. Powierzchnia zakładu wynosi obecnie 620 m2 na dwóch piętrach budynku. Spółka rozważa przenosiny do większego lokalu z początkiem 2019 roku. Pracuje w nim obecnie blisko 50 wyspecjalizowanych osób, które przeszły wieloetapowy proces szkoleniowy. Osoby te pracują w trybie dwuzmianowym. Zakład podzielony jest na cztery działy. Firma zatrudnia kierownika produkcji, 6 brygadzistów (po trzech na 2 zmiany) oraz kierownika biura obsługi klienta, zaopatrzenia. W czasie największego ruchu zatrudnienie w firmie wzrasta do ponad 70 osób. Ze względu na lokalizację zakładu produkcyjnego przedsiębiorstwo Plantwear nie miało dotychczas problemów z pozyskiwaniem pracowników. Ponadto firma wypracowała sobie bardzo dobry wizerunek pożądanego pracodawcy. Dzięki odpowiedniemu zapleczu technicznemu i osobowemu sukcesywnie wprowadzane są nowe modele okularów, zegarków, etui do telefonów, i wielu innych produktów, które odpowiadają na zmieniające się trendy i zainteresowania klientów. Możliwa jest także odpowiednia obsługa klientów przedsprzedażowa i posprzedażowa. Obecnie zakład produkcyjny pozwala na produkcję 10 000 sztuk zegarków miesięcznie, 3 000 sztuk okularów miesięcznie, 20 000 sztuk etui na telefon miesięcznie, 20 000 sztuk elementów drewnianej biżuterii – wysokie moce przerobowe sprawiają, że Spółka jest przygotowana do ekspansji zagranicznej. Dodatkowo, niezależenie od produkcji powyższych komponentów, Spółka dysponuje osobną linią produkcyjną do tworzenie mebli z drewna litego i ze sklejki, co umożliwi jej bezproblemową realizację przyjętej strategii rozwoju.
- zespół marketingowy, realizujący wizję założyciela przedsiębiorstwa – Plantwear posiada w Krakowie własny dział kreatywny, w prace którego zaangażowane są osoby posiadające doświadczenie w takich dziedzinach jak marketing, promocja, kontakt z mediami, dbanie o wizerunek firmy, oraz optymalizacja serwisów internetowych.
Partnerzy i dostawcy Spółki
Spółka sprzedaje swoje produkty głównie na terenie Polski, jest jednak także obecna na rynkach zagranicznych.
Sprzedaż zagraniczna odbywa się zarówno poprzez bezpośrednią dystrybucję, jak i za pośrednictwem partnerów handlowych Spółki. Plantwear posiada partnerów w takich krajach jak Holandia, Serbia, Rumunia, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Australia. Podobnie, jak na rynku krajowym, tak i na rynkach zagranicznych dominują klienci w przedziale wiekowym do 35 lat.
Struktura geograficzna sprzedaży
Podział przychodów [%] | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|
Kraj | 94,6% | 95,3% | 93,3% |
Zagranica | 5,4% | 4,7% | 6,7% |
Źródło: Emitent
Struktura geograficzna sprzedaży zagranicznej
Podział przychodów [%] | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|
Niemcy | 40% | 40% | 35% |
Włochy | 30% | 30% | 30% |
Austria | 15% | 15% | 20% |
Portugalia | 10% | 10% | 5% |
Pozostałe | 5% | 5% | 10% |
Źródło: Emitent
Partnerzy handlowi Spółki to zwykle mali przedsiębiorcy, dla których współpraca z Emitentem jest zajęciem dodatkowym, co jest pozytywne dla Spółki, ponieważ daje jej szersze możliwości negocjacyjne w przypadku zmiany warunków współpracy.
Przedsiębiorstwo utrzymuje bliskie relacje ze swoimi partnerami, a współpraca z nimi stale się zacieśnia. W kontaktach z partnerami firma stosuje bezpośrednie podejście, oparte na wypowiadaniu przez obie strony opinii wprost podczas telekonferencji oraz na regularnie organizowanych spotkaniach, dzięki czemu obie strony mogą przekazywać cenne uwagi mogące mieć wpływ na zwiększenie sprzedaży – specyfika rynku danego kraju, na który Plantwear wprowadza swoje produkty, jest znana najlepiej partnerowi. Dla Spółki bardzo ważnym jest, aby partnerzy dbali o wizerunek marki i odpowiednią obsługę klienta na rynkach docelowych poprzez wspieranie ich w bieżących sprawach, jak i poprzez odpowiednio regulujące wzajemną relację umowy o współpracy. Partnerzy mają zapewnioną pomoc oraz wsparcie ze strony Plantwear.
Drewno używane przez Plantwear do produkcji pochodzi z drzew przeznaczonych do wycinki oraz upraw kontrolowanych przez Radę ds. Odpowiedzialnej Gospodarki Leśnej (Forest Stewardship Council). Posiada certyfikat przyznawany drzewnym produktom leśnym (takim jak meble, papier, instrumenty muzyczne), ale również bezdrzewnym produktom pochodzenia leśnego, jak syrop klonowy, kauczuk czy orzechy brazylijskie. Jest to wiarygodny system certyfikacji zasobów leśnych, popierany przez główne organizacje ekologiczne oraz wspólnoty tubylcze.
Dostawców Spółka pozyskuje poprzez targi branżowe oraz rozbudowaną sieć kontaktów. Plantwear obecnie współpracuje z sześcioma składami drewna w Polsce, co pozwala na zapewnienie stałych dostaw. Niektóre z gatunków drewna, wykorzystywane przy produkcji są trudno dostępne w Polsce, dlatego ważna jest dywersyfikacja dostawców. W większości przypadków drewno wybierane jest przez pracownika Plantwear metodą „deska po desce”, co spowodowane jest tym że składy drewna nie przyjmują zwrotów i każda zakupiona deska musi zostać sprawdzona.
Przedsiębiorstwo dba, aby wszystkie zobowiązania finansowe wobec dostawców i partnerów biznesowych były regulowane w terminie. Taka praktyka wynika wprost z kodeksu etycznego obowiązującego w Spółce.
Wybierając dostawców Plantwear stara się weryfikować przestrzeganie przez nich zasad etyki biznesowej, praw pracowniczych oraz troski o środowisko naturalne.
Struktura dostawców drewna | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Dostawca 1 (Polska) | 70% | 35% | 30% | 30% |
Dostawca 2 (Polska) | 0% | 35% | 40% | 30% |
Dostawca 3 (Polska) | 20% | 20% | 20% | 30% |
Inni (Polscy) | 10% | 10% | 10% | 10% |
Źródło: Emitent
Struktura dostawców mechanizmów do zegarków |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Dostawca 1 (Chiny) | 0% | 0% | 20% | 60% |
Dostawca 2 (Wielka Brytania) | 80% | 60% | 60% | 30% |
Dostawca 3 (Polska) | 20% | 20% | 10% | 10% |
Dostawca 4 (Francja) | 0% | 20% | 10% | 0% |
Źródło: Emitent
Struktura dostawców szkieł do zegarków |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Dostawca 1 (Chiny) | 0% | 0% | 0% | 50% |
Dostawca 2 (Wielka Brytania) | 90% | 40% | 50% | 30% |
Dostawca 3 (Niemcy) | 0% | 50% | 30% | 10% |
Dostawca 4 (Polska) | 10% | 10% | 20% | 10% |
Źródło: Emitent
Struktura dostawców komponentów okularowych |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|
Dostawca 1 (Chiny) | 40% | 40% | 40% | 40% |
Dostawca 2 (Chiny) | 60% | 60% | 60% | 60% |
Źródło: Emitent
Kluczowe osoby w Spółce oraz zatrudnienie
Łączne zatrudnienie w Plantwear to 62 osoby, z czego 49 osób pracuje w zakładzie produkcyjnym w miejscowości Radzyń Podlaski.
Ważnym elementem dla działalności przedsiębiorstwa jest wizja jego założyciela – Wiktora Pyrzyka oraz praca innych kluczowych osób w Spółce.
Wiktor Pyrzyk jest założycielem firmy Plantwear. Do jego głównych obowiązków należy nadzór i koordynacja działań wszystkich pracowników/działów, wdrażanie procesów w firmie na każdym szczeblu, zarządzanie zespołem, tworzenie strategii marketingowych, dbanie o wizerunek marki, kontakty z odbiorcami hurtowymi oraz pozyskiwanie nowych odbiorców. Ukończył zagraniczną wyższą uczelnię – Uniwersytet Salford w Wielkiej Brytanii.
Ewelina Bury jest product designerem oraz strategic plannerem Spółki. Pani Ewelina z wykształcenia jest mgr inż. budownictwa. Do jej głównych obowiązków należy projektowanie nowych produktów i ulepszanie obecnych, opracowywanie rozwiązań technologicznych wraz z kierownikiem produkcji, tworzenie strategii sprzedaży nowych produktów, nadzór nad pracą wewnętrznego biura marketingowego. W 2018 roku Ewelina Bury skupia swoją pracę głównie nad projektowaniem nowej linii produktów Plantwear Home.
Mateusz Skowron jest głównym technologiem. Pan Mateusz z wykształcenia jest magistrem technologii drewna na SGGW w Warszawie. Do głównych obowiązków Pana Mateusza należy nadzór nad procesami technologicznymi oraz opracowywanie nowych technologii, usprawnianie procesów produkcyjnych.
Danuta Cechnicka jest kierownikiem produkcji od Lutego 2019. Jest absolwentką kierunku Marketing i Zarządzanie w WSZiB w Krakowie. Pani Danuta przez ponad 10lat pracowała w branży drukarskiej na różnych pozycjach. Przez ostatnie trzy lata pełniła funkcję dyrektora zarządzającego w krakowskiej drukarni. W Plantwear zajmuje się koordynacją pracy, wdrażaniem nowych procesów w dziale produkcji w Radzyniu Podlaskim.
Agnieszka Stanisławska jest kierownikiem działu marketingu. Jest AGH w Krakowie, kierunek: Socjologia i Komunikacja Społeczna . Ma ponad 7 lat doświadczenia w branży reklamowej (praca w dużych agencjach reklamowych na terenie Krakowa o zasięgu międzynarodowym). Do obowiązków Pani Agnieszki należą nadzór nad zespołem marketingowym oraz koordynacja działań z zewnętrznymi partnerami.
Jolanta Rosińska jest kierownikiem działu obsługi klienta/wysyłek/magazynu. Pani Jolanta jest absolwentką wydziału administracji UMCS w Lublinie. Do głównych obowiązków Pani Jolanty należy zarządzanie działem obsługi klienta, wysyłek, magazynu, zarządzanie biurem i opłatami.
Tabela. Struktura zatrudnienia na 30.09.2019r.
Stanowisko - na 30.09.2019 | Liczba zatrudnionych / Liczba współpracujących | Liczba etatów |
---|---|---|
Kierownik produkcji | 1 (B2B) | - |
Koordynator zmiany | 4 | 4 |
Kierownik działu obsługi klienta/działu wysyłek | 1 | 1 |
Obsługa maszyn | 10 | 10 |
Obróbka ręczna | 16 | 16 |
Montaż produktów | 10 | 10 |
Obsługa klienta/pakowanie/wysyłka | 6 | 6 |
Zarządzanie magazynem/zakupami | 2 | 2 |
Obsługa Klienta – Sklepy w Krakowie | 5 + 1 (B2B) | 3 |
Biuro Kreatywno-Marketingowe | 8 +1 (B2B) | 8 |
Źródło: Emitent
Spółka planuje podwojenie zatrudnienia w ciągu dwóch lat. Wraz z inwestycjami w nowe linie produktowe oraz szersze działania marketingowe w obszarze obecnych produktów, zatrudnienie będzie zwiększane stopniowo wraz ze wzrostem przychodów.
Ze względu na ograniczoną ilość miejsca w obecnie wynajmowanym budynku Spółka rozważa pozyskanie kolejnej lokalizacji i podzielenie zespołu na dwa projekty (Plantwear i Plantwear Home). Aktualnie Emitent prowadzi proces negocjacyjny nabycia nieruchomości o powierzchni blisko 1000 m2 i działce inwestycyjnej 1ha. Emitent zakłada finalizację procesu i podjęcie decyzji o nabyciu lub odstąpieniu od negocjacji na przełomie 4 kw. 2019 r. i 1 kw. 2020 r. Nieruchomość miałaby zostać nabyta ze środków własnych oraz kredytu bankowego.
Projekty realizowane w ramach dofinansowania z UE
Spółka pozyskała dotację w ramach projektu europejskiego Regionalnego Projektu Operacyjnego województwa Lubelskiego – podniesienie konkurencyjności MŚP. Wysokość kwoty kosztów kwalifikowanych wyniosła 1,1 mln zł, a kwota dofinansowania 716 tys. zł. Celem dotacji jest zakup środków trwałych celem usprawnienia produkcji. Wydatki w wysokości 969 tys. zł zostały sfinansowane pożyczką leasingową. Spółka zakończyła już realizację wskazanego projektu.
Emitent zamierza w najbliższej przyszłości wnioskować o nowe dotacje, w zależności od dostępnych programów.